Указатель русских слов

из словаря трудных слов из богослужения О.А.Седаковой

А | Б | В | Г | Д | Е | Ё | Ж | З | И | К | Л | М | Н | О | П | Р | С | Т | У | Ф | Х | Ц | Ч | Ш | Щ | Ъ | Ы | Ь | Э | Ю | Я

Еврейский закон

Жидо́вство
еврейский закон, иудаизм, ἰουδαϊσμός: слы́шасте бо моѐ житїѐ и҆ногда̀ въ жидо́вствѣ вы же слышали о моей прежней жизни в еврейском законе (Гал.1:13).

Еврейский народ

Їзра́иль
, і҆и҃ль, і҆сра́иль
Ἰσραήλ, букв.: тот, кто боролся с Богом 1. имя, данное патриарху Иакову после нонной битвы с Ангелом: не прозове́тсѧ ктомꙋ̀ и҆́мѧ твоѐ і҆а́кѡвъ, но і҆сра́иль бꙋ́детъ и҆́мѧ твоѐ: поне́же оу҆крѣпи́лсѧ є҆сѝ съ бг҃омъ и҆ съ человѣ̑ки си́ленъ бꙋ́деши больше не будет имя твое Иаков, но Израиль будет имя тебе: ибо ты 6оролся с Богом и с людьми будешь силен (Быт.32:28); нанесо́ша же на і҆ѡ́сифа ѕлꙋ̀ клеветꙋ̀ ко і҆сра́илю ѻ҆тцꙋ̀ своемꙋ̀. і҆а́кѡвъ же люблѧ́ше і҆ѡ́сифа и донесли ложное обвинение на Иосифа Израилю, своему отцу. Но Иаков любил Иосифа (Быт.37:2-3); 2. семья Иакова, патриарх и его дети: и҆ вни́де і҆сра́иль во є҆гѵ́петъ, и҆ і҆а́кѡвъ прише́льствова въ зе́млю ха́мовꙋ и поселился Израиль в Египте, и жил Иаков как пришелец в земле Хама (Пс.104:23); 3. потомки Иакова, еврейский народ: свѣ́тъ во ѿкрове́нїе ꙗ҆зы́кѡмъ, и҆ сла́вꙋ люде́й твои́хъ і҆сра́илѧ свет в откровение для языческих народов и славу Твоего народа, Израиля (Лк.2:32); подобным образом употребляются имена сыновей Иакова (і҆ꙋ́да и под.), обознаная всех потомков каждого как совокупность: пасы́й і҆сра́илѧ вонмѝ, наставлѧ́ѧй ꙗ҆́кѡ ѻ҆вча̀ і҆ѡ́сифа... ꙗ҆ви́сѧ Пасущий Израиля, услышь: указывающий, как овце, путь Иосифу (т. е. колену Иосифу)... явись (Пс.79:1); но́вый і҆и҃ль новый избранный народ, верующие во Христа.

Едва

Вма́лѣ
очень скоро, едва, πρὸ μικροῦ: є҆го́же вма́лѣ со́лнце на крⷭ҇тѣ̀ ви́сима оу҆зрѣ́вшее мра́комъ ѡ҆блага́шесѧ солнце, едва увидев Его висящим на Кресте, сразу покрылось мраком (Вел Пт Веч стх ст сл н)

Единодушие

Е҆диномꙋ́дрїе
единодушие, ὁμόνοια: сопрѧзѝ ѧ҆̀ въ є҆диномꙋ́дрїи соедини их в единодушии (Треб Венн млв 3). См. є҆диномы́слїе.

Единодушие

Е҆диномы́слїе
внутреннее согласие, единодушие, ὁμόνοια: возлю́бимъ дрꙋ́гъ дрꙋ́га, да є҆диномы́слїемъ и҆сповѣ́мы будем любить друг друга, чтобы единодушно прославлять (Отца и Сына и Святого Духа) (Служ Лит вер)

Единственный (о ребенке)

Е҆диноро́дный
единственный (о ребенке), μονογενής: благослове́нъ є҆сѝ, ꙗ҆́кѡ поми́ловалъ є҆сѝ двои́хъ є҆диноро́дныхъ благословен Ты, ибо помиловал двѵх единственных детей у своих родителей (Тов.8:17); и҆ сѐ, изноша́хꙋ оу҆ме́рша, сы́на є҆диноро́дна ма́тери свое́й своей и вот, выносили умершего, единственного сына у своей матери (Лк.7:12).

Единство

Соедине́нїе
единство, ἐνότης: соедине́нїе вѣ́ры и̂ прича́стїе ст҃а́гѡ дх҃а и̂спроси́вше испросив единство в вере и приобщение к Святому Духу (ЛЗ Ект о Дарах); соедине́нїемъ лꙋ́чшимъ наслажда́ѧсѧ зарѝ трисїѧ́нныѧ услаждаясь высшим единством трисветлого сияния (ил. 4 К 1, 9–2).

Единый (о Пресв. Троице)

Е҆ди́нственъ
единый (о Пресв. Троице): ты̀ дре́вле ꙗ҆́вѣ а҆враа́мꙋ ꙗ҆́кѡ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ трїѷпоста́сный, є҆ди́нственъ же є҆стество́мъ бж҃ества̀ Ты некогда въяве явил Себя Аврааму, Триипостасный, но Единый в божественном естестве (гл 1 Нед Пнщ К, 3–1); неизрѣче́ннѡ є҆ди́нственный бж҃е, ли́цы же трⷪ҇цы носѧ̀ число̀ Боже, неизреченно единый и в Лицах несущий число Троицы (гл 6 Heд Пнщ К, 7–2).  

Ежегодный

Лѣ́тный
1. долгий, продолжительный по времени, χρόνιος: лѣ̑тныѧ моѧ̑ мнѡ́гїѧ и҆ неизцѣ̑льныѧ... и҆сцѣлѝ стрꙋ́пы исцели... мои раны, старые (долговременные), многочисленные и неизлечимые (гл 5 сб Вен мал стх ст 2); разрѣши́лъ є҆сѝ влⷣко, лѣ́тнꙋю мою̀ и҆ до́лгꙋю бра́нь Ты, Владыка, разрешил мою продолжительную и долгую борьбу (Сл усп 5, 3); 2. ежегодный: лѣ́тномꙋ си́це семꙋ̀ сщ҃е́нномꙋ торжествꙋ̀ быва́ти чтобы этот священный Праздник (Торжество Правосяавия) стая ежегодным (Прав синакс)

Ересь

Ѕлосла́вїе
ересь, «кривоверие», κακοδοξία: кипѧ̀ вѣ́ры правосла́вїемъ, пре́лесть оу҆гаси́лъ є҆сѝ ѕлосла́вїѧ изобилуя правой верой, ты угасил ложь ереси (ТП сб 1 сед 1).

Естество

Сꙋщество̀
естество, природа, ούσία: ѡ̂сѧза́лъ є̂сть ре́бра влⷣчнѧ невѣ́ровавый ѳѡма̀, и̂ ѡ̂сѧза́въ, сꙋгꙋ́бое сꙋщество̀ проповѣ́да Фома, не веря, прикоснулся к реббрам Владыки, и, прикоснувшись, возвестил Его две природы (ТЦ пт 2 Утр стх ст3); є̂ди́не вѣ́дый человѣ́ческагѡ сꙋщества̀ не́мощь Ты один знающий, как немощно человеческое существо (Ирм гл 1, 3); и̂з̾ тебе́бо роди́сѧ хрⷵто́съ, въ сꙋщества́хъ и̂ хотѣ́нїихъ сꙋгꙋ́быхъ ибо от Тебя родился Христос в двух естествах, с двумя волями (гл 3 Нед Пнщ К, 5–3).

Естество

Зра́къ
1. вид, образ, ἰδέα, εἶδος, μορφή: бѣ́ же зра́къ є҆гѡ̀ ꙗ҆́кѡ мо́лнїѧ, и҆ ѡ҆дѣѧ́нїе є҆гѡ̀ бѣло̀ ꙗ҆́кѡ снѣ́гъ вид его (ангела) был как молния, и одежда его бела, как снег (Мф.28:3); и҆ ѿ де́вы ст҃ы́ѧ вопло́щьсѧ, и҆стощѝ себѐ, зра́къ раба̀ прїе́мь, соѡбра́зенъ бы́въ тѣ́лꙋ смире́нїѧ на́шегѡ и, воплотившись от Пресвятой Девы, уничижился, приняв вид раба, усвоив образ нашего смиренного тела (Служ Лит Вас Вел Евх млв тн 2); 2. естество, образ бж҃ества̀ зра́къ є҆ди́нъ возвѣща́емъ, въ трїе́хъ ѵ҆поста́сныхъ и҆ раздѣ́льныхъ сво́йствахъ мы исповедуем единое естество (единый образ) Бога в трех ипостасных и раздельных свойствах (гл 3 Нед Пнщ К, 7–2).

Ехать

Ше́ствовати
(ше́ствꙋю)
ехать, идти на дальнее расстояние, πορεύω: тогда̀ глꙋбинꙋ̀ ше́ствова немо́креннѡ і̂и҃ль тогда по (морскому) дну шел Израиль, не омочив стоп (гл 5 догм).